کد مطلب:301664 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:234

آیه ی تطهیر


(انما یرید الله لیذهب عنكم الرجس اهل البیت و یطهركم تطهیرا) [1] .

«خدا چنین می خواهد كه رجس (ناپاكی و گناه) [2] را از شما خاندان نبوت ببرد و شما را پاك و منزه گرداند».


برخی را عقیده بر این است كه چون این آیه ی شریفه بین دو آیه ای واقع شده كه آن آیات درباره ی زوجات پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم نازل گردیده است، بنابراین به همان نسق، این آیه هم باید در شان زوجات آن حضرت باشد، و ما لازم می دانیم كه از پنج طریق به این آیه نظر كنیم:

1- اول بررسی اینكه بعد از نزول این آیه، ازرسول اكرم صلی الله علیه و آله و سلم درباره ی آن نصی (كلام صریحی) هست كه آیه ی تطهیر در شان چه كسی نازل شده است؟

2- دوم اینكه در این موضوع، از خود زنهای پیامبر اكرم كلام معتبر و صریحی وجود دارد كه دلالت كند این آیه درباره ی كیست؟ آیا یكی از آنان ادعا كرده است كه آیه ی تطهیر در شان ما زنان


پیامبر نازل شده است؟ و یا اینكه عكس این مطلب را اظهار نموده است؟

3- سوم اینكه آیا علی علیه السلام و یا اولاد امیرالمؤمنین علیهم السلام با این آیه احتجاج و مناشده كرده اند؟ آیا ادعا كرده اند كه این آیه در شان ما اهل بیت است و شامل كسی غیر از ما نمی گردد؟ و آیا در مقام احتجاج از صحابه چه شنیده اند؟

4- چهارم اینكه آیا از خود صحابه كلام معتبر و صریحی در این باره موجود است كه آیه ی تطهیر درباره ی چه كسی نازل شده است؟

5- پنجم اینكه رجال تفسیر و حدیث در این مورد چه می گویند؟ آیا با نظر آن كسانی كه می گویند آیه ی تطهیر (مانند دو آیه ی قبل و بعد آن) مربوط به زوجات پیامبر است هم رأی و موافق هستند؟ یا اینكه می گویند نخیر، چون درباره ی شان نزول این آیه، نص (و كلام معتبر و صریحی از پیامبر) وجود دارد، لذا باید تابع آن نص شد.

بنابراین آنچه درباره ی آیه ی تطهیر بیان می شود از این پنج طریق كه گفته شد بیرون نیست.


[1] سوره ي الاحزاب، آيه ي 33.

[2] رجس در لغت به معني قذر و ناپاكي است و ابن كلبي در توضيح عبارت قرآني (فانه رجس) (الانعام/ 145) مي گويد: «رجس به معني گناه مي باشد». (لسان العرب ج 5/ 148).

حافظ حسين بن مسعود بغوي در توضيح اين كلمه مي گويد: «رجس عبارت است از عملي كه انسان را دچار عذاب مي نمايد». (شرح السنه ج 7/ 203).

ابن عباس مي گويد پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم فرمودند: «... جعل (الله) القبائل بيوتا فجعلني في خيرها بيتا و ذلك قوله عز و جل: (انما يريد الله ليذهب عنكم الرجس اهل البيت و يطهركم تطهيرا)، فانا و اهل بيتي مطهرون من الذنوب». (البدايه و النهايه ج 2/ 316، در المنثور ج 5/ 199).

«يعني: خداوند قبيله ها را بصورت بيوتي قرار داد و مرا در بهترين بيت جاي نهاد و از اين است كه مي فرمايد: (انما يريد الله ليذهب عنكم الرجس اهل البيت و يطهركم تطهيرا)؛ پس من و اهل بيت من از گناه مطهر (و معصوم) مي باشيم».

اميرالمومنين عليه السلام نيز آيه ي تطهير را تلاوت كردند و فرمودند: خداوند ما را از پليديها و بديهاي ظاهري و باطني پاك نموده است و لذا ما بر طريق حق هستيم. بحارالانوار ج 25/ 213، 214 (به نقل از كنزالفوائد).